Mainonnassa saadaan ensiksi aikaa huomio tavalla tai toisella. Useimmiten nykyään mainoksen huomio ei välttämättä ole enää edes todellista huomioimista, eli potentiaalinen asiakas voi arkistoida nähneensä mainoksen alitajuntaisesti, kiinnittämättä siihen sen enempää huomiota sillä kerralla. Mielenkiinto saadaan sitten aikaan toistuvuuden ja jatkuvuuden kautta ja sopivilla ja osuvilla teemoilla, voidaan aikaansaada ostohalu potentiaalisessa asiakkaassa.

Mahdollisuus

Pelkkä haluaminen ei vielä riitä ostopäätökseen ja tilaukseen. Usein asiakkaalla pitää olla vielä myös mahdollisuus. Mahdollisuuden ominaisuuksia voidaan lisätä mainonnassa antamalla alennuksia, maksuaikoja, joustavia toimitustapoja tai harrastamalla vaikka kotimyyntiä. Kaikki tavat, joilla asiakkaan todellista päätöstä voidaan helpottaa siinä vaiheessa, kun halu on jo syntynyt ovat mahdollisuuksien maksimointia.

Netti ja digi

Siinä vaiheessa, kun asiakkaalla on halu toimia tai ostaa, voi aikaikkuna olla pieni. Asiakas voi lähteä hakemaan lisätietoja netistä ja löytää toimittajan, mainostajan omille kotisivuille, niin silloin pitää kotisivujen pystyä vastaamaan asiakkaan tarpeeseen ja haluun, sillä jos sitten käy niin, että kotisivut eivät toimi, tai ne eivät tuota palvelua tarpeeksi hyvin, voi kotisivut toimia ostohalun tappajana eikä sen buustaajana. Sosiaalinen media on sitten nykyaikaa ja yhtä tärkeä osa koko mainontaprosessia ja asiakkaan ostoprosessia, jos asiakas kommentoi jotain tai kysyy jotain sähköisesti, on se sähköpostitse tai sosiaalisessa mediassa, kysymykseen tulee vastata, ja mahdollisuuksien mukaisesti vielä siten, että vastauksella mahdollistetaan lisämyynti, tilaus, reitti eteenpäin. Pelkät kiitos tai hei hei vastaukset ovat kyllä yleisiä, mutta niissä ei käytetä hyödyksi saatua ja avattua asiakaskontaktia, aina kun myynti saa kontaktin asiakkaaseen, tai aina kun yritys saa kontaktin asiakkaaseen, pitää vastaukseen rakentaa myös reitti eteenpäin. Jopa reklamaation käsittelyssä voidaan rakentaa reitti tulevaisuuden myynnille, vaikka asiakas juuri sillä hetkellä ei olisikaan tyytyväinen yrityksen toimintaan.

Halusta toimintaan

Asiakkaan halu voi johtaa välittömään toimintaan – aivan kuten tapahtuu esimerkiksi kaupan kassajonoissa, missä ihmiset tekevät hetken päätöksiä ja ostavat karkkia tai lehtiä jonottaessaan. Mutta mainonnassa pitää pyrkiä varmistamaan, että halusta on suora reitti ostamiseen ja tilaukseen. Mainonnan pitää tarjota kaikki mahdolliset keinot, millä potentiaalinen asiakas voi tehdä tilauksensa ja mahdollistaa ostosreitti asiakkaalle.

Mainonta